Sunday, 14 April 2013

Sunnatullah, hidup kena ada ujian.

Assalamualaikum.

Kalau dunia bahagia tanpa sebarang duka yang kau harapkan, memang takkan jumpa. kau nak masuk syurga, tanpa diuji apa-apa? Sadis.





Sebenarnya, masalah hati tu sendiri bila suka sangka buruk pada Allah. Heh ! Don't be too arrogant to asking for His forgiveness. Unless, you have another place to live. Maybe Mars or etc. Bila senang, tahu pulak gelak sana sini tak ingat dunia? Bila susah? Mula tanya-tanya kenapa aku dujii Allah? Durhh, tak kata kat sape-sape. Kata kat diri sendiri jugak. Aigooo, kadang kita ni memang tak sedar pun saat mana Allah sentuh hati tu tak kira lah dengan susah atau senang, itu makna Dia sayang. Tapi ada kita nampak? Tak. Tak nampak. 

Tuju jugak benda yang salah tu. Benda dosa, maksiat ni memang suka kalau buat. Dah tahu berdosa tapi buat jugak. Lemah. Bila tanya kenapa buat jugak. Jawabnya tak boleh lawan syaitan. Hasutan kuat sangat. BLERGH, syaitan tak kuat. Cuma iman kita yang lemah. IMAN ! Tanya pada diri, tingkat mana dah iman kita sekarang.


MEHNAH BERAT ! IMBALANNYA BESAR ! Ingat ni je, Allah kata Dia tak tinggal hamba Nya yang bila buat salah, istighfar ! istighfar !


Jom takmil wa istimal. JOM.
Saya bukan malaikat, awak bukan nabi. Dan dia bukan Tuhan. Kita semua manusia pendosa. 


2 comments:

Hasri Anis said...

sangka baik pada ALLAH tu amat2 penting.. Kita nak lari mana2 pun tak boleh. Tak kira la ke pluto sekalipun. Seluruh alam semesta ni ALLAH yg ciptakan.. bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat...

*macam ada kesalahan ayat la kat entri ni.. kita ni hamba ALLAH..bukan umat-NYA.. maaf ye..saya bukan nak menegur (saya tak layak rasanya)..hanya sekadar berkongsi pendapat..

Ain Dzaya said...

like this :)