Wednesday 10 July 2013

Pentas dunia, platform manusia kejar syurga.

Well said, If you want something, pray. If you don't want anything, well thats basically a lie. Everyone wants to go to heaven.
Hakikatnya, bukan selamanya diri tegar berdiri. Bukan lah sekuat Sultan Muhammad Al Fatih, yang gagahnya bisa menakluk Konstantinopel. Maka, andai tahu diri perlu di tarbiyah, mengapa sombong laksana lebihan pahala yang tidak perlu di tambah Mizan? Ironinya manusia, kadang di datangi hidayah namun di pandang sepi. Lantas tatkala di sentuh hati dengan canda mahupun lukisan ayat dari Illahi, dengan ego nya lantang menjawab sinis menerjah ke hati. Marhaen jelas di situ. '' Bisa kira atau rakam saat berlakunya dosa itu? '' '' Alpa menguasai. Bagaimana manusia sedar sekalipun memang 'sedang' dilihat ''
Bicara kadang tampak biasa, tapi ia sebenarnya membawa maksud yang teramat dalam. Bezanya bagaimana mahu di ambil ertikan atau sekadar lalu di telinga saja. Illahi Rabbi tahu segenap inci diri, tidak perlu kita berlagak macam tinggi diri. Kau, Aku, Kita. Sampai bila di sini? Meredah lautan dosa. Bisakah kita seberangi untuk tuju singgahsana abadi? Yang di mana tempat rehat orang Rabbi cintai? '' Roh itu perlu di tarbiyah '' " Mana ibrahnya? '' '' Cari. Bukan cuma duduk dan lapik dagu "
Hidup. Manusia itu hidupnya di hitung sejak dari bangun hingga detik lelapan matanya. Usah persiakan langkah ini. Perbuatkan apa yang di redhai, usah peduli kata keji, yang penting kau tahu mana letaknya diri.
Hati bermain monolog sendiri. Namun itu bukan hijab bagi Yang atas mengadili. Betapa sulit menjaga sekeping hati yang mana bila cela nya sedikit, terkesan ke setiap sudut diri. '' Jika baik yang satu itu, maka baiklah keseluruhannya ''


'' Terlebih sering aku di uji, tahu? '' '' Manisnya ujian cuma dapat di rasa bila di depan mata itu terzahir segala janji Dia '' Kacamata dunia.





No comments: