Monday 14 May 2012

hidayah itu manis




Assalamualaikum sahabat -sahabat saya . sihat? Alhamdulillah , Allah masih memberi kita ruang untuk bernafas di bumi Nya ini . sebulan lamanya tak conteng belog ni . rindu sangatlah nak menulis . tu yang bersemangat sikit nak share dengan sahabat tentang kisah hijrah saya . saya bukanlah di lahirkan dan terus jadi baik , tapi saya sedar diri . ye , siapalah saya ya Allah .



suatu hari tu saya duduk dan merenung ke langit . entah kenapa hati rasa sayu . terluah di bibir ' Allah ' . hanya itu yang saya sebut . bilamana kita tersedar akan kebesaran Nya , kita akan kagum sendiri . saya pernah merasanya . pada masa itu , bermacam perkara datang singgah di kepala . yelah , orang pandang saya mesti terdetik ' islam ' . mungkin kerana tudung . tapi saya terfikir , adakah cukup islam hanya sekadar bertudung kalau dalamannya islam tidak di hayati ? saya tunduk . mengalir air mata . Allah , malu pada Mu . menumpang di bumi Mu . pinjam nyawa dari Mu . pinjam nafas dari Mu tapi angkuh nya diri ini kerana tidak menjunjung agama Mu. pada masa itulah saya merasakan diri ini sangat tenang walhal air mata dari tadi tidak henti - henti . ini hidayah Mu ya Allah . aku syukur . saya duduk merebahkan diri di rumput tempat di mana saya menumpang bangku . sujud syukur saya pada Nya . ini anugerah . benarlah , hidayah itu milik Allah .



jika dahulu saya solat , saya bertudung dan berbaju kurung sekadarnya . tapi sejak menerima 'hadiah' terhebat itu , saya mula mengenal islam lebih mendalam . saya mula dekati mereka - mereka yang beramal soleh . mula menghadiri majlis ilmu . dekati mereka - mereka yang kuat agama . kerana saya ingin jadi seperti mereka . berilmu dan beramal .



anda sayang ibu bapa anda ? adik beradik anda ? saya juga begitu . kerana sayangkan umi dan abah la saya terjaga dari tempat di mana saya berada dulu . berubah kepada yang lebih baik . wanita solehah itu bidadari syurga , saya ingin jadi salah satu dari itu . selangkah anak perempuan keluar dari rumah tanpa menutup aurat , selangkah juga ayahnya hampir ke neraka . ingat itu sahabat - sahabat saya yang baik :)


Allah , jangan hijab hati saya. saya mohon tetapkanlah hidayahMu dalam hati saya .