Wednesday 30 May 2012

saya ikhlas, insyaAllah Allah membantu saya ^^







ya Allah, oh sangat penat seminggu nie. tapi syukur alhamdulillah, berkesempatan juga tolong sahabat - sahabat yang 'perlu' tunjuk ajar dan ilmu. saya gembira bila mereka datang dan luah kat saya ' terima kasih atas ilmu yang sis bagi, kami sangat berterima kasih '. wuwuuuu, rasa bahagia yang amat bukan bila kita dapat tolong orang?

sedang saya penat nie sempat lagi saya selitkan sikit pengisian sepanjang usrah saya bersama sahabat muslimat saya yang lain. saya ikhlas membantu kalian, saya juga manusia. tipu lah kalau cakap saya tak pernah buat dosa kerana saya bukan malaikat. saya manusia biasa. tapi saya tahu, Allah itu akan bersama hamba - hambaNya yang mengajak orang lain ke arah kebaikan. plisss, tak nak jadi baik sorang - sorang. nak ajak kalian bersama jugak, kita gapai Redha Allah bersama ye? :))


wanita adalah hiasan dunia. seindah hiasan adalah wanita solehah. bagaimana wanita solehah itu menyolehahkan dirinya? er entry nie lebih sikit ke arah wanita yang dah kahwin. tapi tak salah bukan kerana insyaAllah dengan izin Nya kita semua ( wanita ) bakal jadi ibu. penyejuk mata rumah tangga. permata suami, ibu yang solehah. Allahuakbar. okay bawah nie ada list yang saya nak kongsi dengan kamu-kamu semua. aigoo!! banyak lagi tapi nie je la yang termampu saya tulis dulu. hewhew~~


1 - Berakhlak dengan Allah seperti tekun dan bersungguh-sungguh beribadah. Sabar dalam menempuh kesusahan (ujian) dari Allah dan dalam mengerjakan perintah-perintah-Nya, senantiasa bersyukur dengan karunia Allah, tenang dalam menerima ketentuan Allah serta banyak mengingati Allah.

2 - Mentaati suaminya, redha dengan pemberian suami, melayan suami dengan baik, bersopan santun dalam segala percakapan dan perbuatan, menjaga aurat dan kehormatan diri serta memelihara kehormatan suami.

3 - Berakhlak dengan ibu bapa, memuliakan mereka serta membantu dan menyenangkan mereka. Senantiasa berusaha mengajak keluarga kepada kebaikan dan keredhaan Allah.

4 - Balk pergaulannya dengan teman, tetangga dan masyarakat sekitarnya. Tidak mengganggu dan menyakiti mereka, malah membantu dan memudahkan mereka sesuai dengan kemampuan.

5 - tumpuan hatinya ialah untuk memperbaiki ibadah dan akhlaknya, mengurus rumah tangga dengan baik, memelihara ibadah, menjaga hubungan dengan manusia dan senantiasa berusaha untuk menasihati dan mengajak orang lain melakukan kebaikan.





nak jadi solehah tak susah, ikut perintah Nya. saya sendiri pun tengah bermujahadah ke arah itu .